måndag 1 mars 2010

Tillbaka!

Nuså, nu ska jag ta tag i bokbloggen igen.
Det har gått ett tag och examinationer från universitetet och en mycket stressad höst lämnade mig oinspirerad och matt inför böcker, men nu är det nya tag!

Så lite sent blir uppdateringen om Herta Müller.
Andreas frågade i föregående inlägg om jag läst nått av Herta och ja, det har jag. Men jag har inte läst någon prosa av henne. Endast lite poesi, vilket inte hör till vanligheten att hon skriver om jag förstått saken rätt. Herta Müller är för mig en ganska okänd författare. Däremot förkom hon frekvent när mina professorer föreläste under mina litteraturvetenskapsstudier, men vi gjorde aldrig några djupdyk ner i hennes författarskap. Däremot tycker jag att du ska läsa henne Andreas, det tror jag är värt det. Hon är som jag förstått inte svårläst men är heller ingen "typisk svensk deckarförfattare ...". Det enda svåra skulle väl vara hennes prosapoesiaktiga skrivsätt, men det beror på bok då jag förstått att inte alla hennes böcker är på det sättet.


Jag fick denna bok av Herta när jag avslutade min praktik i höstas, "Hjärtdjur" och kommer gladeligen att läsa den, men först ska jag göra slut på mastodontboken jag läser just nu:

Svärdet och Spiran av Ken Folett.
Jag vet inte om det är en bok jag rekommenderar. Nu har jag läst halva och det är 500-600 sidor kvar, och den är bra, jag vill veta hur det går. Men den är lite långrandig ibland på ett sätt. Det Ken Folett är jättebra på är att han gjort sin research. Han är extremt trovärdig och kunnig i ämnet medeltiden och jag tycker han är duktig. Men som sagt, vissa stycken bara skummar jag mig igenom då de inte känns så relevanta. Men ändå, jag gillar den, men det är inte den bästa bok jag läst. Jag får återkomma gällande betyget på den.

7 kommentarer:

Andreas sa...

Tack för infon. Jag ska nog ta och köpa en av hennes böcker här snart. Jag har precis äntligen börjat kunna förstå poesi, eller rättare sagt har jag börjat förstå hur man ska eller kan läsa poesi. Det är en ganska skön känsla faktiskt, nästan som att upptäcka en helt ny värld. I hela min pushingcowskarriär har jag haft problem med vad det är jens menear egentligen med sina texter =)

Svärdet och spiran låter som fantasy vid första anblick men jag såg att det inte var så. Vi återkommer när du har läst klart den=)

Läs en bok... sa...

Andreas: Bra, Herta är cool. Nu är det billigt med Hertaböcker på rean. om du inte läser dem på tyska och köper dem i hollandet.

Poesi is the shit! Som man säger i de riktigt fina kulturkretsarna =)

Vad har du läst för nått?

Fantasy fast på riktigt? Är det en genre kanske. Som sagt; vi återkommer.

Andreas sa...

Får jag vara med i de kretsarna om jag kan säga det samma?

Jag har än så länge bara läst nåt som heter Voice of Silence som Helena Blavatsky har skrivit. Det är teosofi alltihopa men väldigt intressant tycker jag. Jag har nog läst den 10 gånger tidigare men aldrig lyckats förstå vad det är hon säger men sen poletten trillade ner går det mycket lättare.

Sen har jag läst en del av Paradise av John Milton. Jag läste också en bok som heter Night train to Lisbon, som har något med pessoa att göra men eftersom jag inte har läst pessoa vet jag inte vad. Boken var bajsbra i alla fall och nån dag ska jag läsa pessoa för det har jag fått rekomenderat och hört det läsas för mig. Och du vet jag gillar Pessoa. Alla tips är välkomna

Jul i Laloland sa...

Andreas: Absolut! Alla som vill får vara med och alla som tycker poesi "is the shit" då såklart.
Jag har inte läst något av det du nämnt ovan. Men Night train to Lisbon har förmodligen Pessoa anknytning eftersom han hunserade där.Jag hittade för övrigt boken på google böcker: http://books.google.se/books?id=032G4DuCVzQC&dq=Night+Train+to+lisbon&printsec=frontcover&source=bn&hl=sv&ei=3gSOS46HH5Gi-Aa4_Ij6CQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CCEQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false

om du vill läsa om den---fast på nätet.

det finns en massa bra böcker med Pessoa; Orons bok är såklart den bästa (!!!)
Men sen finns det:
"Den anarkistiske bankiren och En mycket originell middag" som är en tunn bok med två noveller.
Jag har nog bara en diktbok med Pessoa och det är : "Dikter av Alberto Caeiro", en annan av hans heteronymer. Det är det som är så fascinerande med hans författarskap; alla heteronymer. Sånt genialt trick, me love!

Andreas sa...

Jag ska till en kompis imorgon som också tycker om pessoa så jag ska kolla efter de titlarna i hans bokhylla. Fast jag tror inte han har de svenska versionerna=)

Jo det är faktiskt genialt som du säger med heteronymer. Jag vet inte om det är trovärdigt men det är så jag känner för rollspelande, man spelar någon annan men egentligen är det bara en reflektion av en själv. Kanske inte helt och hållet samma men nästan. Det öppnar upp en frihet i tänkandet och skrivandet som man inte annars skulle hitta lika lätt.

Har du skrivit nåt på det sättet?

J sa...

Andreas: Ja, jag har skrivit "på " heteronym. Det är coolt. Men jag har aldrig gjort det tillräckligt engagerat för att det ska kunna bli något bestädnigt och bra. Men jag vill skriva på det sättet, det är ju så annorlunda än att ha en pseudonym, inte alls samma sak. Bakom heteronymen finns det ju en hel värld som är en annan person, det fascinerar mig och gör att jag tycker bättre om författaren som kommit på den genealiska idén. Okej...om Ranelid kommit på den skulle jag inte vara impad, men annars! =)
Hittade du något Pessoa av intresse?

Hanneles bokparadis sa...

Grattis till examen!