tisdag 17 februari 2009

Rödgråtna ögon ... THANK YOU VERY MUTCH JK!


Jo men så är det faktiskt!
Jag har precis läst ut "Harry Potter och Halvblodsprinsen" och jag kan säga att jag inte hulkat så mycket över en bok på länge. Kanske är det för att jag på det personliga planet just nu står i något slags ingenmansland där sjukdom och gamla människor gör sig påmint och därav förvärrar saken. Men å andra sidan känner jag mig själv och vet att jag är; en bölare!

Det är för övrigt jäkligt svårt att recensera en Harry P-bok eftersom den dels riktar sig till barn och ungdomar(vilket jag inte längre är) samt att den nästan "måste" följa ett visst srts mönster, för annars skulle den tappre lille trollkarlen tappa både trovärdighet och läsare. För det är trovärdigt och jag stiger gärna in i en värld av bubblande msytiska trolldrycker, kvastar och osynlighetsmantalr. Det är ju nämligen precis allt som jag önskade skulle vara min verklighet som liten. HAde Harry P kommit när jag var 8 hade jag ÄLSKAT böckerna...och förmodligen hade mitt liv sett avsevärt mycket mer annorlunda ut än det gör nu.

Jag som faktiskt läst de andra böckerna också (utom den sista som jag ska börja på ikväll ...) tycker i alla fall att den här boken var lite läskigare, lite mer obehaglig och blodig. Att råka sprätta upp sina skol"kamrater" hör ju inte till vanligheten på Hogwarts. Så lite vuxnare var den kanske, men så blir ju även karaktärerna äldre så JK gör ju helt rätt i att låta dem utvecklas.

Även om man måste erkänna att det inte är all time high litteratur så är det njutfullt att få sjunka ner i soffan, under filten och sjunka bort några timmar i en förtrollad värld + att det är nyttigt att läsa lite barn och ungdoms litt. så man inte bara tycker man förkovrar sig i det finklassiga och glömmer barnet inuti bröstet som vill ut och springa i skogen och leka att man har en flygande matta.
Därför rekomenderar jag starkt att läsa Harry Potter. Alla böckerna faktiskt. Superbra böcker om man blir sjuk t.ex. eller under sommaren (böckerna är nämligen lite klumpiga att släpa med i resväskan eller på tåget - om man inte har pocketversioner). Eller att läsa ihop med andra, det är också ett kul sätt att läsa böcker. Får man panik inför tjockleken på böckerna kan man annars hyra ALLA filmer på en gång och ha Harry Potter-maraton en helg.
Boken finns även som ljudbok och läses av Krister Henriksson. Kan vara nått för den som åker bil eller tåg.

Jag vill inte gå in på handlingen direkt...mer än att "halvblodsprinsen" är ett vägskäl kan man säga, där upphör barndomen på ett sätt för Harry och innan jag ändå börjar berätta handlingen så slutar jag med att ge boken en femma av fem möjliga trollstavar!!!
/Helblodsprinsessan

Inga kommentarer: