söndag 30 augusti 2009

Jag skulle vara din hund (Om jag bara finge vara i din närhet)

Är Anneli Jordahls nya roman som handlar om Ellen Keys "pappersförhållande" till Urban von Feilitzen. Det är en i viss mån fiktiv berättelse men som Jordahl ändå grundat i Keys och Feilitzens riktiga kärleksrelation som skedde brevvis.
Jag som snöat in en del på Ellen Key (kanske mest eftersom jag läst litt.vetenskap med genusinriktning och f-linjenLIU.) ska köpa den här boken och gotta mig.

Det är en brevroman kan man väl säga precis som den riktiga kärlekshistorien gick till.
Det är fascinerande att en låga och passion kan brinna så klart under så lång tid men ändå inte utmynna i ett "riktigt" förhållande. "Ett riktigt" förhållande är visserligen ett rätt abstrakt begrepp, för vem bestämmer det, men ändå, ni vet vad jag menar.

Jag tror på den här boken, så uppmaningen blir att ni ska köpa den !



Länk till artikeln i DN



Inga kommentarer: