söndag 21 december 2008

Jag snodde en lista från min gode litteraturvän

1. Vad använder du som bokmärke?
Oftast viker jag ett öra, annars blir det vad som finns till hands
.

2. När och var brukar du läsa?
I sängen, på toa, i soffan, på tåget

3. Vilket är bäst - pocket eller inbunden?
Pocket är lämpligast när man ska ligga och läsa. Men inbundna är ju mycket snyggare men inte så praktiskt när man flyttar.

4. Vilken bok läser du nu?
Jag läser dels en massa pedagogisk litteratur som ingen vill veta namnen på, sen läser jag Dekadensens kön av Ebba-Witt Brattström och Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist.

5. Lämnar du kännetecken i dina böcker?
Jag brukar ringa in, "stjärna", skriva kommentarer etc. Men det är bara i de som är bäst...typ Doktor glas

6. Påverkar omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
"Don´t judge a book by it´s cover"

7. Påverkar sidantalet?
Absolut. Är det sedan en dålig bok så kommer jag aldrig till slutet.

8. Tjuvläser du slutet?
Inte längre, men som liten/yngre gjorde jag det ofta. Numer vet jag bättre.

9. Har du en eller några "omläsningsböcker"?
Ja, jag har ganska många. Det är skönt. Som goda vänner som man litar på. Doktor Glas, Orons bok, POESIBÖCKER framförallt tror jag.

10. Håller du fast vid dina böcker?
Ja, i alla fall de svåråtkomliga, gamla klassikerna. Nymoderna är det lite ditt och datt med

11. Tar du med en bok du läser på toa?
Ja. Det är ju asbra tillfälle att läsa när man pluggar. För det finns ingen tid för "eget" läsande då.

12. För du läsdagbok?
Jag som inte ens kan uppdatera den här bloggen ordentligt kan ju knappast minnas att föra en läsdagbok eller??? Men jag önskar jag gjorde det.

Allt gott och happy 4:e advent /Amorsken

Inga kommentarer: