lördag 20 december 2008

HORACE lämnar oss...!



Bilden är tagen från www.sr.se


Det är med yttersta, djupaste sorg i hjärtat som jag läser att Horace Engdahl avgår som Svenska Akademiens ständiga sekreterare. Efterträdaren Peter Englund må förvisso vara en av akademiens ledarmöter men om jag fått välja hade jag hellre sett Kristina Lugn eller Torgny Lindgren på Horace forna post.
Helt ärligt så tycker jag det känns lite tungt. Jag undrar vad hans tankar är bakom? Kanske han bara tröttnat och vill göra något annat med sitt liv och sin tid. Kanske han ska skriva några fler fantastiska förord (som till Pessoas Orons bok t.ex.)? Förmodligen har han något gigantiskt epos likt Gilgamesch att skriva.
Jag kommer minnas Horace föreläsning om "den romantiska texten" och "Fernando Pessoa". Några av de bästa föreläsningar jag haft under hela min högskoleutbildning.
Horace i våra hjärtan. Och läs mycket i jul, jag ska försöka hinna med det jag också.

1 kommentar:

Jensan sa...

Tycker han ser lite biffig ut på kortet!